Skip to the main content

Huishoudelijk Reglement BCU

ARTIKEL 1. LIDMAATSCHAP.

Hierbij zijn er 2 situaties te onderscheiden:

  1. Er is geen wachtlijst.
  2. De aanmelding van het lidmaatschap geschiedt schriftelijk of mondeling aan het bestuur. Het aspirant-lid zal alle noodzakelijke gegevens aan het secretariaat verstrekken.
  3. De secretaris stelt het bestuur op de hoogte en verzoekt om advies. Het bestuur beslist binnen veertien dagen over voorlopige toelating als lid. Als binnen deze termijn geen bestuursbeslissing is genomen wordt aangenomen dat er van de zijde van het bestuur geen bezwaar bestaat.
  4. Als er tegen het aspirant-lid geen bezwaren van het bestuur zijn aangevoerd, zal dit hem/haar door de secretaris worden medegedeeld. Indien er gegronde bezwaren tegen het aspirant-lid bestaan zal hem/haar door de secretaris ter kennis worden gebracht, dat op zijn/haar lidmaatschap geen prijs wordt gesteld.

 

  1. Er is een wachtlijst.
  2. De aanmelding van het lidmaatschap geschiedt schriftelijk of mondeling aan het bestuur. Het aspirant-lid zal alle noodzakelijke gegevens aan het secretariaat verstrekken. De secretaris deelt het aspirant-lid mede dat hij op de wachtlijst wordt geplaatst.
  3. De secretaris plaatst het aspirant-lid op de wachtlijst, volgens de wachtlijstprocedure.
  4. Voordat het nieuwe seizoen begint wordt door het bestuur de wachtlijst besproken. Daarbij bepaalt het bestuur welke personen in aanmerking kunnen komen voor toelating als lid. De secretaris stelt het aspirant-lid van een eventuele toelating op de hoogte en dan pas beslist het aspirant-lid of hij wil toetreden.
  5. Iemand kan pas niet spelend lid worden, nadat hij/zij minimaal één seizoen als lid competitie heeft gespeeld

Het bestuur legt de lijst met eventuele verschuivingen en nieuwe leden voor aan de TC voor het samenstellen van de nieuwe competitie-indeling.

Op de eerste speelavond, dat het nieuwe lid speelt, zal de zaalleider het nieuwe lid welkom heten en voorstellen aan de overige leden’

ARTIKEL 2. JAARLIJKSE BIJDRAGEN.

 

  1. Door de algemene vergadering wordt jaarlijks de in het volgende verenigingsjaar geldende contributie vastgesteld.
  2. De vastgestelde contributie moet aan het begin van het verenigingsjaar doch vóór 15 september geheel zijn voldaan.
  3. Bij tussentijds toetreden als lid is de contributie voor een overeenkomstige periode verschuldigd. Bij tussentijdse opzegging vindt geen restitutie
  4. Het bestuur is bevoegd om leden, die na schriftelijke aanmaningen de contributie niet voldaan hebben, te royeren.

ARTIKEL 3. BESTUUR.

 

  1. De voorzitter, de secretaris en de penningmeester vormen te samen het dagelijks bestuur. Zij vertegenwoordigen de vereniging, zoals bedoeld in artikel 13, lid 5 van de statuten.
  2. Het bestuur vergadert zo dikwijls als twee leden van het bestuur dit noodzakelijk achten.
  3. Het bestuur vergadert echter tenminste één maal per jaar en bereidt daarbij de jaarlijkse algemene vergadering voor.

ARTIKEL 4. VOORZITTER.

 

  1. De voorzitter treedt op als woordvoerder van het bestuur of draagt deze bevoegdheid over aan een ander bestuurslid.
  2. Hij/zij stelt in de algemene vergadering de punten van de agenda aan de orde, zoals deze aan de leden ter kennis zijn gebracht, behoudens het recht van de vergadering:
  3. wijziging aan te brengen in de volgorde van behandeling;
  4. punten van de agenda af te voeren;
  • punten alsnog aan de agenda toe te voegen (zie echter artikel 7.2)

ARTIKEL 5. SECRETARIS.

 

  1. De secretaris is belast met de uitvoering van de secretariaatswerkzaamheden.
  2. Hij/zij onderhoudt alle schriftelijke contacten die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van de vereniging.
  3. Hij/zij houdt de ledenadministratie bij en verzorgt de contacten met overkoepelende organen.
  4. Hij/zij maakt in overleg met het bestuur het jaarverslag.
  5. Hij/zij maakt van alle bestuursvergaderingen notulen.

ARTIKEL 6. PENNINGMEESTER.

 

  1. De penningmeester is belast met het beheer van de geldmiddelen van de
  2. Hij/zij stelt de jaarlijkse begroting op.
  3. Hij/zij stelt de jaarlijkse resultatenrekening en de balans op en legt die voor aan de algemene ledenvergadering.
  4. Hij/zij is gerechtigd uitgaven te doen die in de begroting zijn opgenomen. Uitgaven die daarin niet zijn opgenomen en een bedrag van € 1.000 te boven gaan moeten door het bestuur worden goedgekeurd.

ARTIKEL 7. ALGEMENE LEDENVERGADERING.

 

  1. Voorstellen van een lid of leden voor behandeling van een onderwerp op een ledenvergadering moeten tenminste drie weken tevoren schriftelijk ter kennis worden gebracht van het bestuur. De voorstellen worden door het bestuur op de agenda geplaatst.
  2. Onderwerpen, die niet op de agenda voorkomen, kunnen alleen in behandeling worden genomen indien tenminste de meerderheid van de aanwezige stemgerechtigden op de vergadering instemt met het alsnog plaatsen van deze onderwerpen op de agenda. Echter indien het onderwerpen betreft van zwaarwegende aard – dit ter beoordeling van de voorzitter – kan besluitvorming hierover worden doorgeschoven naar een volgende – al dan niet speciaal hiervoor uit te schrijven – vergadering. De vergadering bepaalt of en zo ja wanneer een extra vergadering nodig is.

ARTIKEL 8. COMMISSIES

 

  1. De vereniging kent de volgende commissies:

1.1  een technische commissie (TC), bestaande uit tenminste drie leden.

De TC draagt zorg voor:

  1. de samenstelling en organisatie van de interne competitie;
  2. de samenstelling van de teams voor externe competities;
  3. de organisatie van de interne drives, zo nodig in samenwerking met de BAC;
  4. het materiaalbeheer.

een bijzondere activiteiten commissie (BAC), bestaande uit ten minste drie leden.

De BAC draagt zorg voor:

  1. het organiseren van feestelijke activiteiten bij gelegenheden die daarvoor aanleiding geven;
  2. een goede coördinatie met de andere commissies en het bestuur ten behoeve van de te organiseren activiteiten.
  3. Aandacht bij ziekten, overlijden, speciale verjaardagen en jubilea.
    • De commissie zomeravondcompetitie draagt zorg voor de organisatie van de Zomeravondcompetitie in de periode tussen de einddrive van de wintercompetitie en de algemene ledenvergadering. De wekelijkse speelavond is donderdag.

De commissie legt binnen een maand na afloop van de competitie financiële verantwoording af aan de penningmeester.

 

  • Tijdens de algemene ledenvergadering wordt een kascommissie door het bestuur aangezocht en door de algemene ledenvergadering benoemd.

Deze commissie bestaat uit 2 leden, die geen zitting mogen hebben in het bestuur noch de echtgenoot/echtgenote zijn van een zittend bestuurslid. In principe is jaarlijks het langstzittende lid aftredend (en niet herkiesbaar) en wordt een nieuw lid benoemd.

Taak en bevoegdheden kascommissie.

  1. Het controleren van het financiële beleid van het bestuur;
  2. Het uitbrengen van schriftelijk verslag daarover op de Algemene Ledenvergadering;
  3. Het doen van voorstellen over financiële aangelegenheden aan het bestuur of aan de vergadering, indien zij hiertoe aanleiding ziet;
  4. Het inzien van boeken en bescheiden, op geldelijk beheer betrekking hebbend;
  5. Het controleren van de inkomsten en uitgaven aan de hand van de desbetreffende bescheiden.

 

  1. De algemene vergadering kan, op voordracht van het bestuur, een of meer andere commissies instellen met algemene of bijzondere opdracht
  2. Het bestuur benoemt de commissieleden; in elke commissie zal, in principe, tenminste één bestuurslid zitting hebben. De commissies blijven te allen tijde verantwoording verschuldigd aan het

De commissies kunnen te allen tijde door het bestuur worden ontbonden. Ook kunnen één of meer leden van een commissie door het bestuur worden ontslagen en al dan niet door anderen worden vervangen.

  1. Iedere commissie stelt aan het begin van het verenigingsjaar een werkplan met bijbehorend budget vast, dat ter goedkeuring aan het bestuur wordt Binnen het goedgekeurde budget kunnen door de commissie uitgaven worden gedaan. Het beheer van de gelden blijft in handen van de penningmeester van de vereniging; in bijzondere gevallen kan door het bestuur een kasbedrag aan een commissie worden toegekend.

ARTIKEL 9. MEDEDELINGEN

Mededelingen aan de leden zullen zoveel als mogelijk door middel van e-mail rondschrijven worden gedaan.

Voor degenen die geen e-mailadres hebben zal dit door middel van een rondschrijven worden gedaan. Dit rondschrijven zal op de speelavonden worden uitgereikt. Aan leden, die niet aan de speelavond deelnemen, zal dit per post worden toegezonden.

ARTIKEL 10. DOMICILIE

De vereniging kiest domicilie ten huize van de secretaris.

ARTIKEL 11. SLOTBEPALING

In gevallen waarin de statuten of het huishoudelijk reglement niet voorziet beslist het bestuur.

Aldus vastgesteld te Udenhout in de algemene ledenvergadering de dato 3 september 2015.

Andere artikelen

ZOMERBRIDGE 2025

Bericht zomerbridge 2025

30/05/2025 - Harry de Brouwer

Victory Points Dinsdag 2024-2025

VP Dinsdag 2024-2025

29/04/2025 - Harry de Brouwer

Victory Points Donderdag 2024-2025

VP donderdag 2024-2025

29/03/2025 - Harry de Brouwer